Jak konserwować bieżnię

Użytkowanie bieżni jest czystą przyjemnością jednak o sprzęt trzeba dbać aby służył nam długie lata. W artykule dowiecie się jak konserwować bieżnię domową.

 

Pierwszą z zasad zachowania bieżni w odpowiedniej kondycji jest jej składowanie, bieżnię należy trzymać w zadaszonym miejscu o w miarę stałej temperaturze; zapobiegnie to zawilgoceniu lub jej przegrzaniu.

Ważne jest również regularne sprawdzanie dokręcenia wszystkich śrub i czyszczenie: wycieranie z kurzu wilgotną szmatką lub korzystanie z detergentu; nie należy czyścić przestrzeni między brzegami i pasem biegowym gdyż znajduje się tam substancja smarująca. Raz na kilka miesięcy możemy zdjąć klapę silnika i uważając na układy elektroniczne oczyścić komorę gdzie znajduje się silnik za pomocą odkurzacza.

Przed takimi zabiegami należy odłączyć bieżnię od prądu!!!

 

Kolejnym krokiem jest regularne smarowanie blatu bieżni, jego częstotliwość jest uzależniona od intensywności użytkowania:

-przy intensywnym korzystaniu (powyżej 5 godzin tygodniowo) zaleca się smarować blat co 2-3 miesiące.

-średnio intensywne użytkowanie (3-5 godzin tygodniowo) 4-5 miesięcy

-przy rzadszym użytkowaniu niż 3 godziny w tygodniu nasmarowanie blatu co 7-8 miesięcy powinno w zupełności wystarczyć.

 

Aby rozpocząć smarowanie bieżni należy nałożyć niewielką ilość smaru na szmatkę/osobiście wolę na reklamówkę jednorazową  (niektóre bieżnie mają dozownik do smaru w tym wypadku szmatka nie jest konieczna albo zamiast smaru płynnego dostajemy smar w sprayu który jest chyba najbardziej wygodny w zastosowaniu) i przeciągamy nią wzdłuż blatu starając się rozprowadzać smar jak najbliżej środka, aby sprawdzić stopień nasmarowania wystarczy posłużyć się dłonią którą przeciągamy po blacie jak najbliżej środka, jeżeli jest pokryta lekką warstwą smaru nie trzeba już więcej go dodawać natomiast jeżeli jest sucha należy powtórzyć smarowanie.

Podczas smarowania należy uważać aby nie przesadzić z jego ilością gdyż może to doprowadzić nie tylko do ślizgania pasa ale i do jego nagromadzania się na silniku i jego przegrzewania. Po zakończeniu smarowania należy uruchomić bieżnię i przez chwilę stawiać na niej kroki na całej szerokości w celu równomiernego rozprowadzenia smaru.

 

Trzecim krokiem jest wyśrodkowanie pasa biegowego, aby sprawdzić czy pas jest wyśrodkowany należy ustawić pustą bieżnię na prędkość 12-16km/h  i obserwować czy ruch pasa jest płynny i równo się przesuwa, jeżeli tak nie jest należy ustawić bieżnię na prędkość od 3 do 6km/h i w zależności w którą stronę pas jest przesunięty podjąć następującą czynność:

W przypadku pasa przesuniętego w lewo: lewą śrubkę dokręcić zgodnie z ruchem wskazówek zegara o 1/4-1/2 obrotu a prawą śrubkę w stronę przeciwną o taką samą długość obrotu.

W przypadku pasa  przesuniętego w prawo czynność jest taka sama z tym że prawą śrubkę dokręcamy zgodnie z ruchem zegara natomiast lewą w odwrotną stronę.

 

Powyższą czynność wykonujemy do momentu wyśrodkowania pasa i sprawdzenia go na wyższej prędkości czy pracuje płynnie, jeżeli wyśrodkowanie pasa nic nie dało konieczny może być następny krok naszego poradnika

Czwartym krokiem jest sprawdzenie i ewentualne naprężenie pasa bieżni

Zwykle jest to opisane w instrukcji ale w wypadku jej braku albo zgubienia przypominamy poszczególne etapy tej czynności:

-identyfikacja śrub regulujących odpowiedzialnych za naprężenie pasa (zwykle są one umieszczone na końcu bieżni)

-włożenie klucza o odpowiedniej średnicy do jednej ze śrub i jej delikatne obrócenie o1/4-1/2 obrotu zgodnie z ruchem wskazówek zegara

-powtórzenie tej samej czynności w drugiej śrubie i powtarzanie jej na przemian do momentu uzyskania odpowiedniego naprężenia uważając aby nie naprężyć go zbyt mocno  gdyż może to uszkodzić łożyska  jeżeli jednak zbyt mocno naprężymy pas należy poluzować śruby.