*artykuł dotyczy bieżnie w których należy smarować pas w bieżni, są urządzenia w których pasów się nie smaruje np. Technogym MyRun
Przed napisaniem tego artykułu nie mogłem się zdecydować, który temat będzie ważniejszy: smarowanie bieżni czy utrzymanie bieżni w czystości, wolnej od kurzu i zanieczyszczeń. Chociaż oba znajdują się na szczycie tej listy, zdecydowałem się najpierw skupić na smarowaniu bieżni. Powodem tego jest moje przekonanie, że smarowanie bieżni jest powszechnie źle rozumiane, podczas gdy czystość maszyny jest pojęciem znacznie bardziej intuicyjnym. Czy muszę smarować bieżnię?
Prosta odpowiedź brzmi: tak. Ruchome części generują tarcie. Im większe jest tarcie, tym trudniej musi pracować maszyna i każdy element taki jak układ sterowania, silnik, rolki, pas i blat pracują ciężej.
Przygotowałem kilka odpowiedzi na najczęściej wyszukiwane frazy związane z dbaniem o swoją bieżnię elektryczną
Nigdy nie smarowałem bieżni, czy jest już za późno?
W tym momencie na pewno nie zaszkodzi. Chociaż w przypadku niektórych elementów mogło dojść do nieodwracalnego uszkodzenia.
Czy elementy mojej maszyny mogą zostać uszkodzone na skutek braku smarowania?
Tak, opiszę wszystko poniżej:
-Pas i pokład – przedwczesne zużycie skutkujące zwiększonym obciążeniem - koszt zestawu w zależności od modelu ok. 900 PLN
-przednie i tylne rolki – zwiększone obciążenie tarcia spowoduje, że te elementy będą musiały pracować ciężej, aby utrzymać maszynę w ruchu, co spowoduje ich przedwczesne zużycie, cena w zależności od modelu ok 800 PLN
-Silnik – zwiększone obciążenie spowoduje, że silnik będzie musiał pracować ciężej, aby utrzymać maszynę w ruchu, co doprowadzi do jego przedwczesnego zużycia. Cena ok 700-1000 PLN
-Płyta sterowania silnikiem – zwiększone obciążenie będzie wymagało przepływu większej ilości mocy przez płytkę sterującą. Im wyższy przepływ mocy, tym większe nagromadzenie ciepła wewnątrz płytki, tym szybciej płyta uruchomi wewnętrzny wyłącznik przeciążeniowy lub całkowicie przepali płytkę- najczęstszym objawem jest to, że silnik napędowy bieżni nie włącza się podczas uruchamiania. W większości przypadków jest to spowodowane przepalonym sterownikiem silnika, zużytym pasem bieżni i oraz brakiem smarowania. Cena ok 800 PLN
-różne elementy elektryczne – duży przepływ mocy może spowodować przeciążenie wyłącznika zasilania, wyłącznika automatycznego i okablowania maszyny.
Pamiętaj, im ciężej maszyna musi pracować, im wyższe zużycie energii elektrycznej, tym więcej płacisz za energię elektryczna
W jaki sposób smarowanie (lub brak smarowania) wpłynie na bieżnię? Głównym celem smarowania w każdym scenariuszu jest zmniejszenie tarcia, a także rozproszenie ciepła. Zmniejszając tarcie pomiędzy powierzchniami pasa i pokładu, cały układ napędowy będzie działał wydajniej i będzie musiał wykonać mniej pracy, aby uzyskać ten sam rezultat. Zmniejszy to również zużycie wszystkich części układu napędowego oraz wydłuży ich żywotność.
Podsumowując, smarowanie przynosi same korzyści a Twoja bieżnia odwdzięczy się długą i bezawaryjną pracą - tak powinno przynajmniej to wyglądać w praktyce :)
Jakiego rodzaju smar powinienem używać? Wszystko zależy od Twojej maszyny. Najpopularniejszym środkiem do smarowania jest sylikon. Tak czy inaczej, zapoznaj się z instrukcją lub skontaktuj się z producentem, aby określić właściwy rodzaj smaru, który ma zostać użyty. Najczęściej smar silikonowy jest zatwierdzony do stosowania we WSZYSTKICH maszynach wymagających smaru na bazie silikonu- my w swojej wypożyczalni stosujemy ONE Smar sylikonowy do bieżni ( produkt, który sprzedaję )
Czy nie mogę użyć WD-40 lub czegokolwiek innego?
Absolutnie nie. Powierzchnie pasów i pokładów są zaprojektowane tak, aby współpracowały ze specyficznymi smarami wymienionymi powyżej i niczym więcej. Używanie niezatwierdzonego smaru może uszkodzić obie powierzchnie, powodując zjawisko, które specjaliście nazywają „pasem waty cukrowej”. Większość pasów jest dwuwarstwowa: gumowa warstwa, po której chodzisz i bawełniany spód, który ślizga się po powierzchni blatu. Wiadomo, że niezatwierdzone smary niszczą włókna bawełny, powodując ich zdrapywanie podczas przemieszczania się po powierzchni blatu. Włókna te zaczną się zbijać, tworząc grudki o strukturze bardzo podobnej do waty cukrowej, które można znaleźć pod paskiem, w komorze silnika i wokół maszyny. Gdy pas zacznie się rozpadać, poziom tarcia bardzo szybko wzrośnie. Smarowanie niezatwierdzonym środkiem smarnym wyrządzi więcej szkody niż pożytku.
Jak dużo smaru powinienem nałożyć?
Przyjęta zasada wśród serwisantów mówi o użyciu ok 5ml smaru sylikonowego. Lepiej zaaplikować mniejsza ilość i ewentualnie ponowić procedurę niż użyć go zbyt dużo. Tutaj otrzymamy wręcz odwrotny skutek od zamierzonego. Po nasmarowaniu uruchamiamy maszynę z prekością 6km/h, czekamy ok 4 minuty ( nie wchodząc na pas ) aż smar zostanie rozprowadzony i wchłonięty przez pas. Jeśli uznamy, że po 2 dniach kiedy podniesiemy pas i włożymy palce na środek pokładu - nie wyczujemy obecności smaru, możemy powtórzyć zabieg smarowania.
Smar ma być delikatnie wyczuwalny pod palcami, powinny być tylko delikatnie tłuste ( palce ) ale nie mokre od smaru - to już oznaka, że jest go za dużo.
Co jeśli będzie smaru zbyt dużo?
Nadmierne smarowanie może powodować wiele problemów. Po pierwsze, nadmiar smaru zostanie wyrzucony spod pasa przy dużej prędkości na dywan, ściany i wszystko wokół maszyny może nasiąknąć silikonem. Po drugie, nadmiar smaru może przedostać się do komory silnika. Spowoduje to pokrycie wnętrza komory silnika cienką ( w zależności od użytej ilości!) warstwą smaru, która wiąże kurz unoszący się w zamkniętej przestrzeni zasysany przez wentylator silnika. Powoduje to, że w komorze silnika gromadzi się warstwa brudu, która nie może się wydostać bez otwierania i wycierania.
Smar wrzucony do komory silnika może przedostać się do silnika napędowego lub na płytę sterującą silnika . W silniku napędowym smar będzie się nagrzewał i wydzielał nieprzyjemny zapach (w najlepszym przypadku) lub spowoduje zwarcie silnika i jego finalną wymianę (w najgorszym przypadku). Jeśli rozpryśnie się na sterownik silnika, może to spowodować zwarcie, co będzie skutkować koniecznością wymiany płytki sterującej silnika. Wreszcie smar może zetknąć się na pasek napędowy pomiędzy przednią rolką a silnikiem, powodując jego poślizg.
Jak często należy smarować bieżnię?
Będzie się to znacznie różnić w zależności od intensywności użytkowania bieżni. Niektóre maszyny są wyposażone w wewnętrzne liczniki czasu lub liczniki kilometrów, które informują o konieczności nasmarowania maszyny po określonej liczbie godzin lub przebiegniętych kilometrów. Są to jednak tylko ustalone wartości które nie mają związku z rzeczywistą wydajnością i potrzebą maszyny- wartości są jedynie przybliżone.
Najczęściej możemy spotkać informacje, że smarujemy pas co ok 30 godzin pracy bieżni
Skąd mam wiedzieć, kiedy należy nasmarować bieżnię? Podstawową zasadą, której należy przestrzegać, jest to, że powinieneś dotknąć blatu pod pasem bieżni i poczuć na nim lekko woskową lub oleistą warstwę smaru. Sprawdź obszar, w którym stopy stykają się z pasem bieżni. Jeśli nie możesz wyczuć pozostałości po ostatnim zastosowaniu lubrykantu, trzeba pas nasmarować.
Jeśli bieżnia jest wyposażona w składaną platformę, nie składaj jej natychmiast po nałożeniu smaru silikonowego. Istnieje ryzyko, że niewchłonięty smar spłynie po pokładzie i skapnie na podłogę lub do komory silnika. Po nasmarowaniu najlepiej wykonaj trening ok 5 km lub odczekaj ok 3 godzin i dopiero podnieś bieżnię do pionu, niech pas spokojnie wchłonie smar.
Sprawdź go jeden i trzy dni po nałożeniu, aby upewnić się, że nie wymaga kolejnej aplikacji. Czasami konieczne jest wielokrotne nałożenie, aby całkowicie nasycić bawełnianą warstwę spodnią- bardzo często wykonuje się tak przy nowych bieżniach
Jeśli pas lub blat zostały już zużyty, smar pomoże, ale nie rozwiąże całego problemu. W niektórych maszynach, w ktorych nie warto już wymieniać części, ale nadal działają należy dobrze nasmarowali maszynę, aby wycisnąć z niej resztki życia.
Marcin